SZKOŁO,
NIE UCZ
ZNIECZULICY!
Kampania przeciwko propagowaniu cyrków z tresurą dzikich zwierząt w szkołach.

O KAMPANII - co i dlaczego?
Oraz jak nam pomóc...

MATERIAŁY:
  1. [05/08/01] Po przerwie aktualizujemy stronę: Pismo z kuratorium wraz z naszą odpowiedzią [zobacz]
  2. Śląskie Kuratorium Oświaty podziela nasze wątpliwości co do cyrków, szczegóły wkrótce [22/06/01].
  3. Pismo przekazane ślaskiemu kuratorowi oświaty [zobacz]
  4. Relacja z happeningu [zobacz]
  5. Niewesołe oblicze cyrku:
    www.wolfpunk.most.org.pl/
    cobl.htm
  6. FAQ na temat cyrków:
    www.wolfpunk.most.org.pl/
    circfq1.htm

Idea: Luna Tychy
Kontakt:
Strona na serwerze: MOST.


Polecane linki:
  1. ULV - Ratuj wilki!
  2. biblioteka praw Zwierząt i Ludzi
  3. WWF
  4. alternatywny punkt informacyjny WATAHA
  5. stowarzyszenie Empatia
  6. Centrum Monitoringu Wilka
  7. Zielone Brygady. Pismo Ekologów.

Site Meter

OPINIA PSYCHOLOGA
NA TEMAT CYRKÓW:

Dzieci uczą się życia od nas - dorosłych. Odpowiedzialny jest za to mechanizm modelowania, który polega na tym, ze dziecko ma naturalna tendencje do naśladowania zachowań dorosłych. Idąc do cyrku dziecko widzi jak dorośli:

- przetrzymują zwierzęta w klatkach,

- zmuszają je do nienaturalnych zachowań,

- "ubierają" zwierzęta w różne stroje i przymo-cowują różne rekwizyty,

- karzą i nagradzają je po to, by odpowiednio się zachowywały.

Ze wszystkich tych sytuacji dziecko odbiera komunikat, ze człowiek ma prawo (a nawet jest to mile widziane - rozrywka!) do ingerowania w naturalne zachowania zwierząt, do więzienia zwierząt, zadawania im bólu i cierpienia w imię własnych zachcianek i przyjemności.

Jednocześnie dziecko uczy się, że zwierzęta są zabawkami, które istnieją tylko po to, by dawać przyjemność człowiekowi. Aby zwierzęta były przydatne człowiekowi należy je uczyć różnych nienaturalnych zachowań oraz więzić je.

W konsekwencji rozwija to naszą gatunkową arogancję, przedmiotowe (niehumanitarne i niegodne) traktowanie zwierząt i antropocentryczne postawy wobec przyrody.

To czego należy uczyć dzieci, to to, że zwierzęta prowadzą sobie właściwy sposób życia, który nie ma nic wspólnego z naszym - ludzkim życiem, oraz ze najlepiej byłoby gdybyśmy w ogóle nie ingerowali w ich świat.

Jeżeli chcesz uczyć tego swoje dziecko - z pewnością nie idź z nim do cyrku.

dr Ryszard Kulik,
psycholog społeczny,
wykładowca na Uniwersytecie Śląskim

________

Nasz banner:
Szkoło, nie ucz znieczulicy!

Cyrk - teoretycznie miejsce zabawy i rozrywki... w starożytności na cyrkowych arenach zwierzęta walczyły na śmierć i życie. Dziś cyrk już nie jest aż tak spektakularny. Wciąż jednak wyrywa się zwierzęta z ich naturalnego środowiska, pogania, naraża na stres i zmusza do wykonywania czynności, których w środowisku naturalnym nigdy by nie wykonały. Dawniej cyrk był 'zabawą' dla znużonego ludu, dziś jest kierowany do dzieci i reklamowany w szkołach. Znieczulica pozostała ta sama. Ile w tym sensu? Pytanie w zasadzie retoryczne, ale...